تودیع و معارفه مدیرعامل آبفای استان یزد(4):

ثمره هاشمی مدیرعامل آبفای كشور:

 شیرین سازی آب دریاها برای آب آشامیدنی و کشاورزی  از برنامه های  جدی دولت  است

یزدفردا "آئین تودیع و معارفه مدیرعامل آبفای استان یزدبا حضور سید مهدی ثمره هاشمی مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور،مهندس فلاح زاده استانداریزد ،میر سعیدی معاون عمرانی استاندار ،مهندس میروکیلی شهردار یزد وحجت الاسلام مدرسی  امام جمعه محمد آبا د یزد و دیگر مسئولین استان و کارکنان ومرتبطین صنعت آب و فاضلاب کشور و استان در شب دوشنبه 25 مردادماه 89 در سالن اجتماعات آب منطقه ای استان یزد برگزارشد .

به گزارش خبرنگاریزدفردا "
ثمره هاشمی: بوددجه های دولتی کفاف اجرای پروژه های بزرگ را نمی دهد و بعضی از پروژه های بزرگ صنعت آبفا 20 سال است که در حال اجراست و هنوز بهره برداری نگردیده است .
ثمره هاشمی مدیرعامل آبفای کشور به عدم توان دولتی در سرمایه گذاری در بخش آب اشاره کرد و افزود :مجموعه مدیران استان تلاش کنند تا بخش خصوصی به دولت کمک کند تا طرح های بزرگ فاضلاب و آب رسانی را اجرا کنند .
وی تاکید کرد :مدیران به فکر تامین هزینه های سنگین اجرای پروژه های آبرسانی و فاضلاب باشند و سعی شود اعتبارات با استفاده از منابع بانک ها تامین و جذب شود .

سید مهدی ثمره هاشمی
مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور نیز با اشاره به واقع شدن کشورمان در  در یك منطقه گرم و خشك اظهار داشت :روند مصرف آب در کشور  روند ناصحیح و هشدار دهنده ای است.
وی خاطر نشان كرد : امید داریم كه مسئولین در این بخش با برنامه ریزی های صحیح و استفاده از فناوری های روز دنیا تدابیر لازم را برای استفاده صحیح از آب و صرفه جویی در مصرف آب به كار گیرند.

وی یکی از راهکارهای مبارزه با بی آبی را بازگشت آب های حاصل از فاضلاب دانست و افزود:75درصد فاضلاب های کشور را که رقمی حدود 5میلیارد مکعب می شود می توان به گردونه صنعت و کشاورزی  بازگشت دهیم  و این امر نیز نیاز به منابع مالی جدید دارد .
ثمره هاشمی اضافه كرد : در حال حاضر در كشوربطور متوسط حدود 30 درصد از آب شبكه های آبرسانی به هدر می رود، آب شربی كه با سختی و مشكلات فراوان تهیه می شود و می توان گفت منابع آب كشور رو به نابودی است و این یك خطر جدی می باشد.
مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور بیان كرد : متوسط سرانه مصرف آب برای هر نفر در شبانه روز در كشور حدود 170لیتر می باشد كه این میزان مصرف برای كشور ما كه با مشكلات كم آبی روبروست رقم بسیار بالایی می باشد.
ثمره هاشمی افزود : باید تدابیر جدی را برای تامین آب مورد نیاز مردم و حفاظت از منابع آب به كار گیریم و این یك تكلیف است.
وی با اشاره به شرایط موجود کشور  و منابع کم آب اظهار داشت  :به نظر می رسد تفکری که سالهاقبل  مبنی بر استفاده از منابع آب دریا ها مطرح شده بود  در حال قوت گرفتن است .وی افزود:این تفکر معتقد است که آب دریاها را مناطق مرکزی منتقل وبا شیرین کردن آن مورد استفاده قرار دهیم .
وی افزود:شیرین سازی آب دریاها برای آب آشامیدنی و کشاورزی  از برنامه های  جدی دولت  است . وی افزود:شیرین سازی آب خلیج فارس در بندر عباس و انتقال به جنوب و جنوب غرب کرمان در حال اجراست و راهی به جز این نمانده است  .
ثمره هاشمی افزود:در همین راستان آب دریای خزر را شیرین و به سمنان منتقل  خواهیم کرد .
وی تاکید کرد :در بخش شیرین سازی آب دریاها ،تنها بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده است و دولت تنها حمایت و نظارت خواهد کرد .

وی با اشاره به نامگذاری سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب بنام سال اصلاح الگوی مصرف گفت : همانطور كه رهبر معظم انقلاب تاكید كرده اند سالجاری، سال تداوم اصلاح الگوی مصرف می باشد.وی اظهار داشت : وظیفه ما مسئولین است كه در راستای مصرف صحیح آب فرهنگ سازی كنیم.ثمره هاشمی افزود : قدر آب را باید بدانیم و از منابع آب حفاظت كنیم زیرا قطره، قطره های آبی كه در اختیار ماست با مشقت و سختی های فراوان بدست می آید .
مشاور وزیر نیرو بیان كرد : سالانه در كشور حدود 420 میلیارد مترمكعب نزولات جوی داریم كه از این مقدار فقط در حدود 140 میلیارد مترمكعب را می توانیم استحصال و مورد بهره برداری قرار دهیم.وی در ادامه یاد آور شد : بخش اعظم آب در كشور در بخش كشاورزی به هدر می رود كه این میزان بیش از 60 تا 70 درصد بوده و علت آن روشهای استفاده ناصحیح و عدم استفاده از روشهای نوین آبیاری می باشد.

ثمره هاشمی در پایان به مدیریت هفت ساله محمدی مدیرعامل سابق آبفا اشاره نمود و افزود:ماندن مدیران در مدت طولانی در پست ها ،واقعا خوب نیست.وی افزود:درطول هشت سال یک مدیر هر آنچه خلاقیت دارد می تواند بروز دهد ومهندس محمدی ارتقاء یافت  و مسئولیت منابع انسانی را پذیرفت و به هر حال علی رغم مشکلات انتقال به مرکز در شرکت آبفای کشور مستقر شدند و امیدواریم منشاء خدمات موثری در شرکت آبفای کشور باشند .
وی همچنین افزود: مهندس اسلامی را فردی مومن،متعهد و کارشناس آشنا به مسائل آبفا می دانیم  که در پست معاونت شرکت آبفای استان نیز خدمت نموده و براساس پیشنهاد استانداریزد معرفی شدند .
وی در پایان از توجه حجت الاسلام مدرسی به مسئله آب و همچنین اجرای خوب گلرسان مجری خوب یزدی تقدیر کرد .

در این مراسم ضمن قدردانی از فعالیت های محمدرضا محمدی مدیرعامل سابق شركت آب و فاضلاب استان یزد، علی اسلامی بعنوان مدیرعامل جدید شركت آبفای استان یزد معرفی شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا